aan de rand van Kalahari - Reisverslag uit Kuruman, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu aan de rand van Kalahari - Reisverslag uit Kuruman, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

aan de rand van Kalahari

22 November 2011 | Zuid-Afrika, Kuruman

Gisteren 400 km naar het westen verhuisd. het was maandag en de bus was behoorlijk vol toen ik om 9.30 in bewolkt Potchefstroom instapte. Kon niet boven zitten maar nog weleen raamplaats veroveren..Eerst ging het door haast oneindige licht glooiende bouwlanden,maar langzamerhand werd het landschap schraler en ging het meer lijken op het bosveld..Beweiding kreeg zo de overhand.. Langs een aantal zoutpannen, die droog stonden bereikten we Vrijburg. Daar was een korte stop voor sanitair en proviand om vervolgens voor zo'n 120 km door een echt droog open zonovergoten landschap te rijden. Tenslotte kwamen we in een stuk van het voormalige Boputhatswane..dat erg rommelig is door de verspreide bebouingen zijn zwerfvuil langs de weg..Een half uur verlaat stopte de bus in Kuruman,waar achternicht Ida mij al stond op te wachten.
Gisteravond een heerlijke braai van schapeboutjes en boerewors op de grote overdekte stoep..Het koelde heerlijk af en vanmorgen- 5 uur op om nog even met Jurg te praten -was het zelfs koel te noemen.. Ben met de trui aan gaan wandelen naar het buitenveldaan het einde van de straat om wat te gaan botaniseren.. maar er lag te veel rommel om er door heen te ploegen.. Hen genoegen moeten nemen met een soort prive-heemtuin even verder op.. Kon de Kanniedood determineren...

• 22 November 2011 - 09:49

Cor:

fijn om te hearen goeie reis fierder t sil no wol wat nofliker weze mei de temp

• 22 November 2011 - 15:36

Steina:

hallo fedde ben jij wel goed ingeent met al dat zwerf vuil om je heen .
    ik wens je nog een mooie tijd en geniet .
    lieve groetjes uit een mistig friesland

• 25 November 2011 - 00:52

Gerrit J. Bosch:

Dag Fedde,

Intussen ben ik je reisverslagen aan het lezen. Het nadeel is dan wel dat ik het gevoel heb dat je na thuiskomst in mijn beleving nooit weg bent geweest.....
    In ieder geval, je weet misschien dat ik vertalingen zoek van de schrijver W.F.Hermans. Ik zoek de Zuidafrikaanse vertaling van 'Het behouden huis': 'Het behouden huis en andere verhalen', literatuur van Die Lae Lande, Pretoria, Kaapstad, Academica, 1984. Krankzinnig moeilijk te vinden in Nederlad. Dus mocht je een antiquariaat bezoeken, zou je dan.... aan mij willen denken?

Fijne weken toegewenst en niet op het ijs komen..