zuidwaarts - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van frerejacques - WaarBenJij.nu zuidwaarts - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van frerejacques - WaarBenJij.nu

zuidwaarts

Door: zelf

04 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Oamaru

Zoon Haaye moest voor het uitvoeren van een reparatie aan een veevoedermachine naar een melkveeboerderij (dairy) in het binnenland ter hoogte van Oamaru (zie locatie)... " of ik mee wilde?"... een haast retorische vraag.. 6.30 uur kwam hij me ophalen en even later reden we over de -meestal enkel baans met af en toe een extra passeerstrook- state highway nr 1 naar het zuidzuidwesten.. Gedurende de volgende 150 km bood het vlakke landschap uit een Noordoostpolderachtig aanblik met vooral hoge conifeerwallen die dienen ter beschutting tegen de vaak stevige wind. Grote groepen melkvee bevolkten af en toe de haakse weidepercelen. Wij bevonden ons op de zgn Canterbury vlaktes Uiteindelijk bereikten we om 8.30 uurTimaru, een kustplaats met -al weer -mooie stranden. Het landschap werd heuvelachtig en ik voelde me als in Jutland...Koeien hadden grotendeels plaats gemaakt voor schapen.. Inclusief een korte koffiestop met warme muffin bereikten we na nog eens 85 km en het oversteken van de redelijk volle Waitaki rivier het stadje Oamaru.. Daarna ging het landinwaarts Het weer werd gekenmerkt dioor van zee komende bewolking die af en toe tot mistflarden overging.. Ik waande me eerst in Zuid Engeland... en later bij het klimmen meer in Franche Comte... Anngekomen op onze bestemming even voor 11 uur ging Haaye aan de slag met de haperende graan-pletmachine... Dit toestel kneust de graan korrels ,zodat ze door het melkvee beter kunnen worden verteerd. Ondertussen heb ik gebotaniseerd en was ook de bewolking gebroken en verdwenen. westelijk waren aan de horizon de hoge, kale kammen van de Dunstan bergen..1800-2000m.
Om 14 uur was de klus geklaard en daalden we af naar Oamaru. Daar vond ik de sfeer terug van de Victoriaanse tijd , welke ik de dag ervoor in Christchurch zo had gemist ..
Na een uurtje ronddwalen en een biertje in een cafe van overeenkomstige stijl aanvaardden we de terugreis met afwisselend zon of van zee binnen drijvende bewolking.
In Prebbleton was het warm geweest wel tegen de 30.. Wij kwamen hooguit tot de 20... Nieuw Zeeland is een land van contrasten..

• 05 Februari 2014 - 09:23

Annie:

Mijn belevenissen zijn iets minder groot , ik ga vandaag naar Steenwijk recht uit recht aan , geen wisselende landschappen hier zo je weet ,het weer is grijs en grauw ,maar het word vast en zeker gezellig hoor !!
    Elly en ik lachen heel wat af .Doeidoei
    Lieve groet Annie

• 05 Februari 2014 - 10:00

Cor :

bofst mar wer sa komst nochris earne . Gean nei de kofje nei de brilleman foar in eagmjitting it gles fan disse wurdt minder sil wol wat neis moatte wie juster foar de tredde kear nei de bsa it wurdt hieltyd leuker joun en sneon nochris dan is it ofroun wie 1 kg offallen en it fetperc wie ek goed it giet goed mei de aa fermeitsje dy it is noch mar 1 wike , leafs cor