zoals beloofd dl 5 - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van frerejacques - WaarBenJij.nu zoals beloofd dl 5 - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van frerejacques - WaarBenJij.nu

zoals beloofd dl 5

13 September 2014 | Verenigde Staten, Monterey

di 26 aug.Was vroeg wakker en naar een nabijgelegen voetveer (een draagvleugelboot-verbinding van 30.min met het financiele centrum van San Francisco) gelopen. Daar de forenzen in hun ochtend stemming gadegeslagen. Eenmaal thuis snel ontbijt en opgebroken. Eerst bracht Jurjen ons naar een uitzichtspunt Bonita point vanwaar er een prachtige blik was op de Golden Gate bridge en het centrum van S.F.
Daarna ging het erover.. er was geen spits meer.. Aan de andre kant langs verschillende toeristische aandachtspunten gereden met soms een korte stop. parkeren viel erg tegen zelfs met de Invalide kaart. Wij waren bij de "zigzagstraat" met haar fraaie bloembedden, Fishermens wharf (het uitgaanscentrum) met uitzicht op Alcatraz. keken rond in het drukke financiele centrum, stapten even uit bij de Colt tower (oud observatie punt) . Waagden ons niet in de overbekende en dus overvolle trammetjes ... De aanblik alleen al was wel voldoende...
San Francisco is een aantrekkelijke stad. Doet met zijn vele erker-woningen haast Engels -Europees aan. Wij kwamen tot deze conclusie en hadden er wel wat langer willen vertoeven, maar de tocht moest verder en zo verlieten we in de 2e helft van de middag deze boeiende stad na een kijkje in Chinatown en Japanwijk... Via de snelweg op de San Andreas Rift Zone.... Een beetje spannend omdat juist de vorige dag iets ten noorden van S.F. er een aardbevinkje was...
We volgden de highway 1 die dicht langs de kust voerde ...
Vlak na zonsondergang bereikten we State camp park Sunset..
wo 27 aug. Dragline-lawaai maakte ons wakker en na een stevig ontbijt werd het tijd om verder te trekken. Tussen velden vol met aardbeiplukkers en percelen met andere gewassen zoals artisjokken reden dicht langs de bekende baai van Monterey met zijn schitterende zandstranden... In M. doken de broers bij Mac D. binnen om met hun achterban in verbinding te treden. voor mij een gelegenheid deze plek met zijn Spaans-Mexicaans verleden kort te verkennen. Eenmaal op weg reden we door Pacific Grove (een Methodisten stichting) naar Carmel by the sea. Hier een stopje vlak bij zee, zodat Timon en ik een duik in de golven konden maken.. Water was lekker ,maar zee direct erg diep.. Dus maar niet te ver erin...
Daarna volgde een onvergetelijk rit over meer dan 100 km meestal hoog langs de kust met talloze baaien en baaitjes en fabelachtige uitzichten. herinneringen aan de Corniche superieur of Anden Verde op Gran Canaria drongen zich op...
Stopten in Big Sur met zijn California Red Cedars , zagen zeeotters in het zeewier en later de zeeolifantenkolonie ter hoogte van San Simeon.
We waren aldaar niet de enige ...
Tegen de schemering bereikten we Refugio State Beach. Hier was volgens andere kampeerders nog wel een plekje vrij.. Wij draaiden moe ter plekke na betaling bij de automaat... Stonden te midden van vakantievierende en vuurtje stokende Californiers .. weer eens wat anders ...