vaarwel Afrikaans - Reisverslag uit Walmer, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu vaarwel Afrikaans - Reisverslag uit Walmer, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

vaarwel Afrikaans

Door: zelf

Blijf op de hoogte en volg

27 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Walmer

Twijfel of het hier in de Oostkaap, plaats waar in 1820 een groot aantal uit Groot Brittannie afkomstige immigranten arriveerden, erger is dan elders in Zuid Afrika, maar dit jaar valt mij sterker op hoe snel het Afrikaans ge infiltreerd raakt met anglicismen.. Bijv. de welbespraakte voorganger van j.l zondagmorgen sprak van purpose ipv doel en zo kan ik wel doorgaan. Waar het in gesprekken gaat over vakgebieden is het Afrikaans bijna volledig verdwenen. Dat maakt de verstaanbaarheid voor mij er beslist neit beter op Moet in mijn Engels hanteren of toch het Nederlands /Afrikaans..
En dat laatste is zo bloemrijk.. Voorbeeld : Hy het nie die hond uit die bos uitgejaag nie... maw hij heeft niet zijn uiterste best gedaan..
--- op ditzelfde moment hoor ik volslagen Engels om me heen , terwijl ik me probeer te concentreren op het Afrikaans om daar in het Nederlands over te schrijven---
Mijn etymologisch woordenboek, ooit verkregen aan de NWUniversiteit van Potchefstroom ligt daar ver in Witrivier.. Past niet in mijn koffer en een vervanger is moeilijk te vinden.. Dus kan ik nu niet de herkomst van manewales ( = grilligheden ) achterhalen en dat vervolgens "ophangen"..
Maar bollemakiesie ( =over de kop )is wel gelukt... en blijft voor mij voor altijd verbonden met de verstoorde aardlagen tgv een meteoriet-inslag in de Vrijstaat ter hoogte van Parys...
Maar wat te doen met "hensoppers" ??? Blijken Boeren te zijn , die niet langer tegen de Britten wilde vechten.. Ook moet ik nog onderzoek doen naar rigmerols... het betekent zoiets als drukmakerij , gedoente( is dit laatste een frisisme???) Lijkt me van Engels herkomst.. maar je weet het in deze jonge taal nooit zeker. Hinterland is duidelijk.. en dat brengt me op het heerlijke van het Duits in een Bachcantate ..
In Kaapstad vroeg ik om een stadsplan in het Frans .. Even wat anders ..
Voorspellen is moeilijk, maar ik denk dat de koppigheid van de Boeren langer standhoudt dan het Afrikaans . Fraaie taalmonument in Paarl ten spijt....
O. ja . Mijn wijsvingertoppen zijn geregisteerd onder nr 52.. Kan nu gemakkelijker in en uit het centrale gedeelte - met zijn (financiele)administratie - van dit schoolcomplex.. Voorzorg nodig ivm .... overvallen, die al zijn voorgekomen ..

  • 27 Februari 2018 - 09:52

    Cor:

    Do hast it mar drok mijn dyn stamboomundersyk en dyn taal. Leve de laptop wat soe in minsk sun der moatte Hjir alwer in prachtiche dei de wyn is no ek in stik minder Hearlik gean fannemiddei nei Hurdegryp t hat jierdei Fierder bart hjir net sa folle begjin langsamoan nei dy ut te sjen Fermeitsje dy in dyn leste dagen groetnis oan elts en foar moarn alvat in goeie reis hast earne in sliepplak yn jo burg leafs cor

  • 27 Februari 2018 - 18:22

    Jens En Betty:

    Hallo Fedde,
    We hebben nu een beetje een winterlandschap met witte straten en tuinen, door zo nu en dan een sneeuwbui. Natuurlijke de bijbehorende verkeersproblemen.
    De voorspelling is , dat het zeker nog twee nachten matig gaat vriezen. Menig fries hart slaat een beetje op hol .Er zijn natuurlijk ook anderen. De schaatsploeg van Nederland is al terug, want je weet maar nooit. In Haaksbergen zal waarschijnlijk de eerste marathon gehouden worden.
    Wij houden het i.v.m. het weer maar op een traditionele maaltijd.
    Een hartelijke groet voor iedereen en een knuffel van mij.

  • 27 Februari 2018 - 21:04

    Pieter En Jannie:

    He buurman alvast een goeie reis werom nei ut heitelan. We krije 2 hiele kalde dagen vorst en hurde wien.
    Ut fjild oan os -15.
    De eersten binne al op ut nannewied mar is net vertrouwd, dr binne alwer verskeidene troch hinne sakke.
    Ut spant dr wer om.

    Groeten en oant freed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Walmer

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 117450

Voorgaande reizen:

18 Januari 2018 - 02 Maart 2018

daar gaaaaaaat ie weer....!!!!

10 Januari 2017 - 22 Februari 2017

om die blou van julle hemel....

31 Mei 2016 - 14 Juni 2016

in het spoor van Marco Polo...

15 Januari 2016 - 03 Maart 2016

RUTH 1 :16b

18 Augustus 2014 - 04 September 2014

expeditie. TRIUM FRATERNITATUM

18 Maart 2014 - 17 April 2014

chaperonnade

25 Januari 2014 - 12 Februari 2014

down under II

27 September 2013 - 18 Oktober 2013

over de plas

02 November 2012 - 19 December 2012

hier is ek weer.. vir die zoveelste keer

08 Maart 2012 - 15 Maart 2012

levantreis

02 November 2011 - 18 December 2011

Mijn 16e trip naar my ou suid afrika

Landen bezocht: