Vanuit Wit-, langs Vaal- naar Mooirivier - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu Vanuit Wit-, langs Vaal- naar Mooirivier - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

Vanuit Wit-, langs Vaal- naar Mooirivier

Door: Webmaster

13 Februari 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zaterdag met Andre, die zijn laatste spullen uit de schuur bij Klara kwam ophalen meegereden in zijn volgeladen overdekte bakkie.Zo daalden we af vanuit Witrivier naar Nelspruit. Passeerden de Krokodilrivier, reden langs de watervallen van de Elandsrivier en eenmaal op het Hoogveld sloeg het aanstekelijke enthousiasme van Andre over op mij . Het was werkelijk erg mooi om al die volle rivieren te zien.. Wat voorheen droog was ,stond nu vol water... Zo passerden we de olifantsrivier vol met stroomversnellinkjes, de brijnrode Bronkhorstspruit en de vlak voor Johannesburg de vaalgele Koffierivier. Bij Benonimeer stonden de bomen langs de oever in het water .. In de regen in Johannesburg kwam op een kussen Andre'svropuw Ruth tussen on in te zitten en toen op naar Vanderbijlpark. Dit ligt vlakbij de Vaalrivier. Hier ben ik uitgestapt om te overnachten bij zoon Gertzen. HIj woont samen met zijn vriendin in eene buurtje dat door de smalle straatjes een Nederlandse indruk wekte .. Dit wijkje is pas 2 jaar oud eneen mooi voorbeeld van het feit dat in Zuid afrika op steeds kleinere stukjes grond gebouwd gaat worden . Tot was het geen omheinde securiteitsbuurt.
Na een overnachting bracht Gertzen mij op zondagmiddag verder in richting zuidwest. Daarbij reden we langse de overvolle Vaalrivier om tenslotte Potchefstroom te bereiken. De sleutels lagen verstopt klaar en zo konden we thee maken in het huis van nicht Annelies en haar man Doep..Gertzen keerde na een half uur terug en ik heb mijn reisplunje verwisseld voor zondagse kledij om later in de avond in dit mekka van het Zuidafrikaanse gereformeerdendom -fraai gelegen aan de Mooirivier- ter kerke te gaan en te genieten van het meerstemige psalmgezang...
Nu zit op de administratie van Doep zijn lagere school.. Vanmorgen naar het plaatselijk Gymnasium geweest om aldaar in de bibliotheek op zoek te gaan naar een afrikaaans etymologisch woordenboek , want er zijn hier snaakse uitdrukkingen , die vragen om een zoektocht naar de herkomst.
Omdat het maandagmorgen was, kwam ik in de gelegenheid de weekopening bij te wonen .
Een ervaring , die heel bijzonder was... een zaal met links de meisjes en rechts de jongens stampvol en zittend in hun uniforme kleding op de vloer...