potchefstroom - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu potchefstroom - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

potchefstroom

Door: zelf

25 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Sinds maandagmiddag dan na bijna een jaar weer in potchefstroom bij nicht annelies haarman doep en hun dochters..Op de heenweg naar de bushalte passeeerde ik Roosevelt High (school) en Melville 10e laan....want de op stap was in Auckland Park...
Eenmaal hier is het volop bekend en valt een mens terug op al verkende structuren. Heb nu weer een fiets en zit in de bibliotheek van het plaatselijk gymnasium met een boek van ethymologie afrikaans,wat ik al eerder mocht lenen. In dit Kampen van Zuid Afrika is het volop ontgoeningstijd... en dat gebeurt voor zover ik het totnu toe heb kunnen waarnemen op een nogal militairitische manier met bijna exercitie-achtige taferelen. verder is het hier een stuk warmer dan Johannesburg met maxima die niet ondervde 30 komen , maar savonds is het heerlijk..
Gisteren naar de athletiek-wedstrijden van dit gymnasium geweest ook weer enorm groeps- en school-gericht..maar ook met hele ludieke kanten... Een feest om zoveel jongelui bij elkaar te zien ..
Verder heb ik kennis gemaakt met de conservatrice van het Pretoriushuis, die frans wil leren spreken, en heb een les iconografie bijgewoond . In afwachting van vervoer heerlijk in de schaduw op de stoep gezeten van voornoemd huis een plek waar ooit de eerste president van de Zuidafrikaanse Republiek voor de Boerenloorlog ook moet hebben vertoefd.. Stop nu,want wil graag naar het gemeentelijk zwembad, waar ik in 2002 vanuit de bejaarden-aanleunwoning van oom Jaap en tante Enny zo gemakkelijk kon komen.. Nu kan ik er binnen als pensionaris...met korting ,wat de zwempartij nog aantrekkelijker maakt..