..er zij licht... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu ..er zij licht... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

..er zij licht...

Door: zelf

08 November 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Afgezien van de hogere temperatuur is voor mij zoals bij trekvogels de daglengte een van -zo niet- de belangrijkste redenen om naar dit fraaie land af te reizen.. Als het om 5 uur licht wordt en de vogels kondigen middels hun gezang de nieuwe dag aan, dan beleef ik dat als een groot feest... "In nije dei" om wat van te mogen maken.
Dat betekent zoals voor de meesten hier
vroeg uit de veren... De scholen starten zo 7 uur en daarmee ook de rest van het openbare leven. Vroeg opstaan is dan ook 4 uur of nog eerder.. Uit veiligheidsoverwegingen is het raadzaam bij het reizen je ook zo weinig mogelijk in het donker te verplaatsen.. Er kan zich van alles op de weg bevinden, onverlichte mensen, loslopend vee enz..
Zo zag ik op de grote doorgaande weg van Gauteng naar het Krugerpark op ongeveer 20 km voor Nelspruit naast een waarschuwingsbord voor kruisende houtvesterij-vrachtwagens er eentje voor overstekende....nijlpaarden...

• 10 November 2007 - 12:43

Roliflo:

hallo oom Fedde,
    we dachten al dat u weer even naar het zuiden was vertrokken. maar met dat wereldwijde web kunnen we elkaar altijd weer vinden, leuk is dat. overstekende nijlpaarden is wel weer eens wat anders...
    hier is alles goed! groetjes Lia

• 11 November 2007 - 12:35

11/11-sintmaarten:

Beste men,Fedde
    Hier in Joure is het stormachtig.
    Sint maarten,Sint maarten de koeien hebben staarten dat is anders wat dan overstekende nijlpaarden.
    In de oerdracht waren weinig mensen vanochtend maar dat zal wel komen omdat vanavond Rense Westra "baas boppe baas"in de dienst voor gaat met als thema"Hoe't een grut man lyts wurdt en een lyts man grut" we zullen zien wat het gaat worden.
    Guus moet vandaag werken in Alkmaar daar zijn ze in de stad met een kruispunt aan het werk. De jongens maken huiswerk en Janine verblijft zoals meestal zondagsmiddags in de manege,dus heb ik mooi de tijd om alle reisverslagen even te lezen en ze via de telefoon voor te lezen aan hait en mem zodat deze ook op de hoogte blijven.
    De hartelijke groeten van af de groenhof en natuurlijk ook van de steiger
    tot weder horen Nynke Anna