even... wennen...... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu even... wennen...... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

even... wennen......

21 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Een laatste verslagje van een geweldige rondreis..
Zondagmorgen na afloop van de dienst bij bewolkt weer de zondagse koffie op de stoep.. en dan koffer pakken... Toen in de middag het moment van vertrek aanbrak , werden we verrast door een enorme donder/hoosbui.. Zelf zou ik gewacht hebben, maar Klara vond het toch raadzamer alvast te gaan rijden, omdat bij langer uitstel er nog meer kans zou betaan dat de weg (15km) geblokkerd zou raken door wateroverlast.. Van alle kanten stroomde het water bij tijden over de weg... en eventuele gaten waren daarbij niet te zien... Maar mijn ervaren chauffeuse liet zich niet uit het veld slaan en zo bereikten we dan Mpumalanga lughawe...
Heelrijke kleinschaligheid.. Het weer verbeterde en er landde een vliegtuigje... Na een halfuur mochten wij aanboord.weereens wat anders zo'n propellervliegtuigje.. Belangstellend gekekennaar het starten van deze onderdelen... Maar na een minuut werden ze weer afgezet.. Bericht uit de cockpit: uitstel van de vlucht , want Johannesburg was door noodweer onbereikbaar... Mijn overstaptijd was daar ruim voldoende... Vliegtuigdeur ging weer open...
Na 3 kwartier kwam de toestemming... En toen werd het echt weer eens vliegen... Had me verheugd op het uitzicht,maar we bleven in de wolken (figuurlijk ik ook nog)... lekker schommelen,stijgen,zakken... een zweefrit zou op de kermis het haast niet beter hebben kunnnen doen...
Na krap een uur zag ik onder me opeens de goudertsafvalhopen van Witwatersrand... en even later landden we op een kletsnat "" Olivier Smuts""...
Mijn ontmoeting met neven Gertzen en Hein aldaar was door het slechte weer maar vervallen...
De rest van het verhaal zou eentonig worden en dus alleen het slot...
De bewolking boven Belgie brak en onder verscheen een sneeuwit landschap.. Zeeuwse eilanden, Hollandse duinkust nu eens in het wit.. Een witte Haarlemmermeer met zijn toegevroren kaarsrechte sloten...

tenslotte de commissie van ontvangst: Cor en het Zwanenburg -kwartet met heuse bordjes in vlekkeloos Afrikaans : Lieve oupa Fedde ons staan hier...

De rit over de Afsluitdijk was zonnig en ijzig.. Rotsterhaule was gezellig en al wat warm...

Thuis.. en direct al -ondanks alle voorzorg- startpropblemen met de auto.. De realiteit van elke dag, maar de herinnering aan WARMTE en ONTMOETINGEN blijft...

• 21 December 2010 - 20:57

Steina:

we reden zondagmiddag door rotsterhaule
    toen en ik zag een auto op je erf staan ja dacht ik , fedde is in aantocht maar wat een begroeting bij je aankomst oupa fedde . fijn fedde dat je weer heelhuids bent aangekomen . een hele fijne tijd jullie tweetjes .. groet steinina