in het ( nu nog goudgele ) swartland - Reisverslag uit Moorreesburg, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu in het ( nu nog goudgele ) swartland - Reisverslag uit Moorreesburg, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

in het ( nu nog goudgele ) swartland

Door: zelf

25 November 2011 | Zuid-Afrika, Moorreesburg

In nl bekend via de wijnsoort, staat dit noordelijke deel van het Swartland in het teken van de graanverbouw..Hier en daar zie je nog wel dat er " gestroop"= geoogst wordt.maar het grootste deel is eraf.. Resten slechts de goudgele stoppelvelden met af en toe een kudde arenlezende? schapen... Moorreesburg is het centrum van deze akkerbouw-activiteit.Een rustig dorp op 80km ten noorden van Kaapstad..
de laatst afgelegde 200 km vonden plaats in de auto van Annamarie...
Na een pas kwamen in het dal van de Olifantsrivier met zijn wijnbouw (Namakwaland) de lagere delen prachtig jong groen door bevloeiing en de rest vrij droog en dor..We stopten even bij het stuwmeer van Clanwilliam.. Als het verkeersalwaai even weg viel was het daar zo stil als in Noorwegen..Prachtig helder water met ibisvogels aan de oever..Na weer een pas kwamen we bij de citruscultuur can Citrusdal..en op voormij bekender terrein.. ( o.a.jan 1987...) Nog even omhoog de Piekenierskkloofpas over en voor ons ontvouwde zich dat wijdse Swartland met rechts en links lange bergketens.
Bij het enige stoplicht van Moorreesburg scheidden onze wegen en stapte ik juist op de hoek met mijn koffer Lapland binnen.. De galanterie winkel van Johan de Rina de Plessis.. Zij zijn op hun 65+ nogaan een nieuw avontuur begonnen..: een verlopen galanteriewinkel op een schitterende lokatie weer nieuw leven in te blazen.. Hun rugdekking betaat uit een "omkesizzer" en zijn vrouwtje beide eind 20-ers...

• 25 November 2011 - 08:53

Cor:

bin alhiel op e hichte genietsje

• 25 November 2011 - 17:49

Steina :

wat weer een mooi verslag fedde .
    we reden vanmiddag bij villa langs
    ik wist niet wat ik zag alle struiken zijn verdwenen tís heel mooi geworden . ik heb maandag voor de 1 ste X acupunctuur gehad voor mn dove onderbeen en mn zenuw reageert hier op dus binnenkort ben ik niet meer bij te houden haha .een fijne tijd daar nog in dat verre land

liefs steina

• 26 November 2011 - 11:57

Boswachter Piet:

hier alles okee,zonnig weer 12 graden snachts 5,droogte record,geniet ervan groetjes hoi.