een rondje rondom het wereldwonder * - Reisverslag uit Bothasig, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu een rondje rondom het wereldwonder * - Reisverslag uit Bothasig, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

een rondje rondom het wereldwonder *

Door: zelf

08 April 2014 | Zuid-Afrika, Bothasig

Na de ochtendplons- Thea was met Daniel al om 7 uur vertrokken- konden we rustig ontbijten, want we werden pas om 8.45 opgehaald door Gideon "vlakbij" wonende broer van Heinrich, die in het nieuwe Century City werkt en ons op zijn route daarheen bij een van de "snelbussen" kon afzetten.
De eerste bus deed zijn naam eer aan, maar na een10 min moesten we overstappen... De volgende stond al klaar dus... het duurde echter ruim 20 min eer hij vertrok... Na een ritje op een vrije baan van nog geen 5 min weer overstappen.. Nu op waren we op bekend terrein van de avond ervoor.. De bus daarop was verlaat en stampvol.. Gelukkig werd ons direct zitplaats aangeboden...Keek op een rijschemabord de frequentie na en de die bleek van 4 ritten per uur en dat in de na-spits op een verder totaal ongebruikt stuk wegdek.. Ook krijgt de bus bij stoplichten geen voorrang, maar moet zich "even" in het drukke verkeer voegen...
Mijn conclusie is dat het europees vervoer hier in Afrika struikelt over de ontbrekende accuratesse... Wij waren nog totaal ruim een uur onderweg over 15km...
Gelukkig werd het vervolg beter. We liepen naar de VVV ( was wel even onderweg mijn N/ Z-richtingsgevoel kwijt) en boekten voor de grote rondritbus = dubbeldekker met 2/3 open bovenverdieping... Betty kon via oordopjes in het Ned de route volgen. Passeerden zo het Groote schuur ziekenhuis , het Rhodesgedenkteken en reden op tot de ingang van botanische tuin Kirstenbosch..
Steeds verder omhoog bereikten we door luxe villawijken Constantianek. Hier eruit om foto's te nemen van het bekende wijngoed Groot Constantia . De wingerden beginnen al iets te verkleuren...
De volgende bus weer opgestapt en afgedaald naar de vissershaven Houtbaai. Inspectie van die haven en een "vis en klippe"-hap (fish & superslappe bleke chips(,waarvan ik vergeten was "well done" te vragen)
Twee bussen later(frequentie 3 per uur) opnieuw verder. Om de Karbonkelberg heen naar de Atlantische kant.. Door Bakoven, Campsbaai en Clifton zeer luxe villawijken onderlangs de toppen van de Twaalf Apostelen naar Seepunt . Hier weer een stukje Promenade gestapt tot volgende halte en tenslotte opnieuw eruit in Victoria- en Albert Waterfront het toeristisch ontwikkeld oude havengebied..
Om 16 uur bij het busstation..."onze" was er .. vertrok om 16.15, koos een afwijkende richting , wurmde zich al opladend door het verkeer van het Voorstrand met zijn hoge kantoorkolossen en dook de snelweg op........ N2 werd N7 en bij het bereiken van wijk Bothasig werd de eerste ontlasting gepleegd.. Tot onze verbazing stonden we om 17.15 al bij de buurtsuper om proviand in te slaan , want wij hadden op ons genomen voor de avonddis te zorgen .. het werd gerookte oesters uitblik - als vooraf- en aardappels ,bloemkool en boerewors.. met natuurlijk een Namakwa-pinotage

* Tafelberg blijkt een van de 7 Wereldwonderen te zijn

• 08 April 2014 - 09:39

Cor:

sjoen myn erfarings mei it iepenbier ferfier -3uren oer snits nei eelde falt it noch mei dat jim noch earne komme mar jim sjoche in soart . it is hjir no wat fris it waar is omslein reinig en 12 graad mar it wie dan ek al hiel betyd simmer afroune wike 3 kear theater moaie foarstellings disse wike 2 fierder is it hjir restich dr bart net safolle doch de gewone dingen o.ja de gemeente gjit fryske marren hieten dr komt sa it no liket gjin referendum de klyster is mei in nest dwaande yn e klimop winskje jimme noch in pear moaie dagen en sjuch nei dy ut leafs cor

• 08 April 2014 - 10:27

Jens:

Wat een prachtige belevenis!
    Ik zoek de highlights nog op via Google Earth.
    Dit is Dalstra reizen op z'n best en dan nog anders!
    Heerlijk dat jullie bloemkool kozen. Wie zou dat toch hebben bedacht??
    Het is hier (dinsdag) helder weer, morgen wordt een droge dag met zon. We genieten met jullie mee.
    Een hartelijke groet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!xxx