bring en braai - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu bring en braai - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

bring en braai

Door: zelf

28 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

ter versteviging vade onderlinge band was er aan het begin van het nieuwe schooljaar op het terrein van de school in een soort van cantine ,die ook door een hondenclub wordt gebruiikt een zgn bring-en-braai georganiseerd. Dat betekent dat ieder met zijn/haar picknickmand en proviand aankomt... Het braaivuur is wel voorhanden dwz een van bezoekers heeftdie taak op zich genomen. Verder is ereen "kontantkroeg", waar op beperkte schaal drank kan worden geleverd.. Als buitenlandse gast werd ik onderworpen aan een shooter een op basis van vruchten fruitig-zurig aperitiefje van 12%....
Nee geef als het dan toch moet maar een Sonnema...
In 3 overlangse helften van oliedrommen werd achtereenvolgend vuur gemaaakt om zo een constante braaivloer te verkrijgen. Dames worden geacht hunmeegebrachte vlees of worst af te geven ,want het braaien is nu eenmaal toegewezen -als bij goddelijk ordonantie- aan het mannelijk geslacht .. Heb "mijn tafeldame" naar de vuurmaakplek begeleid ,maar daar hield hetdanook mee op Ze moest haar karbonaadje afstaan en er op vertrouwen dat het in de door haar gewenste staat zou raken..
Onverbiddelijk is di traditie ; zo braaide een aanstaande schoonzoon voor zijn toekomstige schoonmama..
Het werd trouwens erg gezellig omdat je nu op informelere manier met elkaar omgaat..
Om 7 uur gestart en ruim 2 uur later was het voor het overgrote deel voorbij. Wij de ouderen zaten binnen ,want het was nogal winderig met soms enkele lang verbeide regendruppels.... De jongeren konden niet zonder hun muziek en verbleven op de stoep met het fraaie uitzicht over de bijna 200m diepe Baakensvallei op het oudere deel van PE...

Culinair was dit de beste rumpsteak ,die ik oooit op eeen braai gegeten heb Minstens duimbreedte dik en heerlijk sappig... Had hier nou wel een echte pinotage bij willen drinken.. Z.A volmaakt..

• 28 Januari 2017 - 09:29

Cor:

Hoi leave falts mar wer op e noas yn e braai Nei lang wachtsjen kaem jouns om 7 ure de nije laptop (soe tusken 2 en 6 ) hiele middei wachtje Klaas sil him noch foar my instelle Lokkich mar want op ien of oare wize bin ik alle e mails en verwijderde items kwyt ek de juster untfongen mails bin hjoed wer wiske in riedsel Tis no minder kald dus sil ik besykje dr efkes ut te gean dat ha ik disse wieke noch net dien Winskje dy in hiel goed wiekein en hear dy graag wer leafs,cor

• 28 Januari 2017 - 15:29

Betty En Jens.:

Hallo broer en zwager,
    Dat is een leuke start van het nieuwe jaar. Gezien het klimaat kan dat natuurlijk mooi buiten gebeuren.
    Je zult wel gesmuld hebben. Hier is alles goed; geen winter meer .
    Een dikke tút en groet van ons beiden.