bring-en braai en zondagseten op niveau - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu bring-en braai en zondagseten op niveau - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

bring-en braai en zondagseten op niveau

Door: zelf

05 Februari 2018 | Zuid-Afrika, White River

Onder het afdak tussen kerk en bijgebouwen stonden de briketten in de overlangse helfeten van een oliedrum al te roken..
Lang staan is voor mij moeilijk en daarom belandde ik na voorstelelen tussen in het damespubliek. Mannen horen rondom het vuur te staan. eenmaal het sein :vuur is klaar maw de briketten zijn tot witgloeiende as vergaan moest ik aanschuiven om meegebrachte vlees (karbonaadjes en boereworst) op het rooster te leggen. naast dat van ons kwam van alles te liggen speisjes Tbone steaks enz
hield me maar onkundig en werd zo geholpen bij het keren en keuren..
Eenmaal gaar kwam alles in onze schaal en togen we naar de keukenzaal voor verder opscheppen. daar was natuurlijk stevige witte pap en bijbehorend tomaat-achtige saus met uien enz . verder waren er meegebrachte salades .te samen met Eigen wijn/drank naar een zitplek en daar na gebed aan de hap..
tenslotte kwam er de gang naar het nagerecht . een belangrijk onderdeeel van een braai puddingen en ys .
Om 15 uur begonnen waren we tegen 17 uur klaar en keerden we naar huis. al of niet de overschotten meenemend of weggevend..
deze braai was relatief vroeg want men wilde graag voor donker thuis zijn.
Doel nadere kennismaking tussen de dienswerkers ( kerkelijke medewerkers )

en dan de zondag..
Na kerkdienst en koffie ben ik naar huis teruggelopen , want mijn rug was weerbarstig na de lange zit. in de overigens redelijke kerkbank. 1 1/2 uur..
thuis omkleden en daarna zo tegen 11.30 nog twee dames Elize en ene Susan "opgelaai" en koers afdalend naar Nelspruit om vervolgens zuidoostelijk weer omhoogte klimmen tot we op een heuvel een fraai landgoed met de naam van een roofvogel Bateleur bereikten.
Dit bleek een aftree-oord te zijn dus voor gepensioeneerden...
Klara had dit via een tip ontdekt en om 12uur konden we onder meebrengen van eigen wijn/drank bij het buffet aanschuiven.
De keuze was beperkt maar echt Afrikaans. Meerdere echtparen of eenlingen zaten er aan "Eigen "tafeltjes met steeds een armleunstoel..
keuze was kip en/of lam en/of rundbraaistuk
Natuurlijk witte rijst , pompoen , spersieboontjes en in schil gekookte aardappels . Nagerecht had 4 mogelijkheden, triffle (een gearmjuksel) citroenjelly, malvapudding en AZIJNpudding.. Natuurlijk de laatste getest en smaakte typisch zoetzurig erbij hoorde een vanilla vla..
Terwijl de dames verder confereerden ben ik naar buiten gegaan en heb onder de doringbomen genoten van het schitterende uitzicht...

• 05 Februari 2018 - 09:53

Cor:

Wiest dr mar wer bytyd by mei dyn ferslach wy hiene al wat appt yn it wiekein bist op disse wize wol tichterby , mar it is ek leuk om wat meer te witten frege my al af mei hokker minsken die braai wie. Hie in hiel restich wiekein hoechde allinne freed mar nei it teater foun dat wol noflik it wie juster nochal kald en ik hoechde net fuort. De bsa foel my net ta preberje it woansdei nochris de premiere is meast net it beste Sa ast op de foto sjen koest docht de orchidee syn best en ek de gerbera docht 2 cm boppe de grun syn best om te bloeien It hat noch net feazen ek fannacht net fierder ridlik restig Fermeitsje dy en groetnis oan elts leafs cor

• 05 Februari 2018 - 18:19

Mevr.v.dodewaard.:

Het lijkt luilekkerland wel in een mooie omgeving. Veel plezier.

• 05 Februari 2018 - 19:38

Jens En Betty:

Hallo Fedde,

Je hebt een enerverend weekend achter de rug.
    Het zal hier de hele week licht vriezen.
    In Leeuwarden hebben ze dit weekend op het oldehoofsterkerkhof een huis voor taal in het kader van het project Tiid foar tael geopend.
    In Nederland gaat met rasse schreden de griep rond, waarvan wij een graantje mee pikken.
    Wij wachten op de zon en de broodnodige vitaminen.
    Een hartelijke groet van Snif en Snuit.