hoe "Kampen" tot "Groningen"a/d Mooirivier werd. - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu hoe "Kampen" tot "Groningen"a/d Mooirivier werd. - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

hoe "Kampen" tot "Groningen"a/d Mooirivier werd.

Door: zelf

14 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Na een extra lange rit van 8 uren gisteravond hier in Potchefstroom aangekomen.
Het was wéér anders ,die fraaie klim omhoog door de Schoemanskloof.
Vorige keren was het vroeg in de ochtend met wolkenflarden of zelfs helemaal toegedekt. Nu volop zonnig en kon ik genieten van de uitzichten en de verschillende vegetaties . Eenmaal op het grasachtige Hoogveld ging het sneller. Bij een "vertredingsstop thv Middelburg ( ooit aangelegd omdat het halverwege Pretoria en Lydenburg - een kortstondige Boerenrepubliek - lag)
zag toch nog neushoorns en kaapse buffels binnen een heining.. Al lopend een reuzen saucijzenbrood verorberd en verder ging het .. In Pretoria een volgende stop voor uit- en instappers en dan op naae Oliver Smuts . Daar stond het vervolgbusje al klaar. Na overladen weer een rondje om het International hotel gelopen....Was een van de twee passagiers . de andere aan bejaarde dame had tot bestemming Vanderbijlpark. Dus werd het geen rit regelrecht eindbestemming, maar reden we over Gilloolys klaverblad ,langs Alberton , met zicht op de Suikerbosrand richting Vereeniging.. Allemaal herinneringen aan voorheen... De chauffeur wachtte tot zijn vrouwelijke passagier op gehaald werd door haar zoon en zo konden we verlaat dat ook aleens gereden laatste stuk naar Potchefstroom afleggen. Neef Doep was via zijn vrouw al ingelicht over mijn verlate aankomst... Had naar de Martinus Wesselsstraat kunnen lopen, maar was toch blij "opgelaai " te worden. Dag besloten met braai-boerewors en papaya-salade onder de lapa.
Nu stop ik en ga lopend een brief bezorgen in het hart van het universitaire gebeuren hier.. Steve Biko-- voorheen Tom-- straat...
Toelichting van de titel komt in het vervolgje ... vanmiddag? als het te warm is ??

• 14 Februari 2018 - 09:45

Cor:

Dat wie wer in lange reis , mar hast in soad sjoen dyn stikje hat in nijsgjerige titel mei krigen dr bist wol goed yn ,ik bin benijd. Hjir is it moai waar in soad sinne en 5 graden Halbe Zijlstra is opstapt hij hie ferteld dat er my Poetin yn in simmerhus stten hie mar dr wie neat fan wier De eagoperaasje is goed ferroen wie yn in heal ure klear folgende wike kin de hechtings derut en dan kin ik om in bril Ned wint de iene nei de oare medaille mar dat kinst miskien dr ek wol leze ,benijd ast noch wat fan de unrest meikrigest nei it aftreden fan Zuma Fermeitsje dy op dyn neie lokaatsje leafs ,cor