Kirstenbosch ,meer dan 11 jaar later... - Reisverslag uit Bothasig, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu Kirstenbosch ,meer dan 11 jaar later... - Reisverslag uit Bothasig, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

Kirstenbosch ,meer dan 11 jaar later...

Door: zelf

08 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Bothasig

Alleen al de reis erheen is het vertellen waard...
Omstreeks 7.30 stapte ik in de auto van Marike Spreeth- Victor de echtgenote van Gideon (Heins jongere broer).. Om 7 uur bij het kersverse echtpaaar afgeleverd door Thea..met haar seuns..
Dat betekende in de spits naar het centrum van Kaapstad, want ik wou graag de trein van 8.40 uit centraal station halen. om na een krap kwartier uit te stappen bij Mowbray..alwaar een bus zou moeten zijn die de helling aan de oostzij van het Tafelberg -massief bestijgend mij bij de ingang van DE botanische tuin van Zuid Afrika behoorde af te leveren..
En zo waar het lukte. Gedropt op het verlengde van Adderley straat berijkte halfhollend de kaartjes verkoop in het station en moest toen helemaal aan de andere kant snel snel naar perron 1.. In Mowbray zoeken naar de bus ... bleek er niet eentje van de bekende kleur maar.. hij bracht me om 9.30 bij de ingang.
Voorwaar een zeer gelukkige openbaarvervoers-ervaring..
en dan die TUIN... Meer dan 100 jaar oud..
Schitterend gelegen,met uitzicht op de Kaapse vlakte een onbewolkte hemel met een lichte bries ..
Alleereerst maar zo ver mogelijk omhoog geklommen . passeerde de in 1660 door van Riebeeck geplante wilde amandelhaag ( ten teken van begrenzing van de pas gestichte kolonie). tot op de grens van de oorspronkelijke fijnbosvergetatie.. Uniek in de wereld ..Uitgepuft door te genieten van uitzicht... en vervolgens in bijna 3 uur zigzaggend afgedaald. Schitterend schittterend...
Toppunt was de broodboom vallei (al eerder besproken) met daarbij de in cortonstaal opgetrokken reptielachtigen.. het was dat er ook gras voorkwam ,maar anders waande je 200 miljoen jaar terug..
Om 2 uur weer buiten en met enkel busvervoer terug naar Bothasig. passseerde in het begin van de rit nog het bekende Groote Schuur Ziekenhuis, waar ik vorig jaar met Martin Smits bij zijn vader op bezoek was..
De Kaapse agglomeratie raakt me steeds meer bekend...

• 08 Februari 2017 - 19:45

Jens En Betty:

Hallo Fedde,
    Mooi verslag ; interessant. Herinner me van de tour bus, dat wij boven op de bus het Groote Schuur ziekenhuis hebben gezien .
    Hier hebben we vandaag volop kunnen genieten van het krôôkjen bij een temperatuur krekt onder het vriespunt. Het was dus een beetje wit helaas.
    Hartelijke groet voor iedereen daar en natuurlijk voor jou.

• 09 Februari 2017 - 09:18

Cor:

Leave Fedde geweldig dast sa geniete hast fan de tun en omjouwing en dat alles sa slagge mei it ferfier it bytsje snie is wer fuort de diken bin sjkin tis wol kald mar hoech allinne nei de sport dou,t ik juster ut it teater nei hus fytste foun ik it al spitich dat ik joun net wer hoech de sfeer is alle joun en geweldig fermetsje dy noch mar in skoftsje leafs cor r

• 09 Februari 2017 - 15:23

Annie:

Het is daar beter dan hier Fedde we dachten even het voorjaar komt er aan vorige week een paar heerlijke dagen gehad , was op de fiets naar merijn die was ziek ,
    ohhhhh zooooo koud !!! Geniet jij maar , hier dus geen onbewolkte hemel , maar een grijze , en een koude wind . Lieve groet Annie.

• 09 Februari 2017 - 16:27

Angelie En Ineke:

Ha leave Fedde, genoten van je reisverslag. Werd bijna moe van al dat gereis, gehol, kaartjes kopen, van perron naar perron bjusterbaarlijk dat jou dat allemaal kest dwan (o, geen goed Fries vrees ik).We zien wel dat je geweldig geniet, vooral van die TUINEN en.....fijn dat je de bomen geplant in 1600 weer kunt begroeten, ECHT iets voor jou !! Wij genieten hier van de kou, echt heerlijk vind ik dat, kôde wien inne snoet, lekker yzichggggggggggggggg !Fedde, vergeet tussendoor niet om uit te rusten hoor.Liefs van ons.