"my gunsteling treintrippie" - Reisverslag uit Bothasig, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu "my gunsteling treintrippie" - Reisverslag uit Bothasig, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

"my gunsteling treintrippie"

28 November 2012 | Zuid-Afrika, Bothasig

Gistermorgen de procedure van de dag daarvoor herhaald,met dien verstande, dat ik op het eindpunt overgestapt ben op een bus die mij verder door het centrum voerde..Aan de bovenkant van Langstraat eruit gestapt en bij het toegangshek van de Evangelisch Lutherse Michaeliskirche om 9.15 gevraaagd om toegelaten te worden. Dat kon en ik kreeg een rondleiding door deze 19e eeuwse kerk (natuurlijk op mijn verzoek) in het duits ..Met opzet gedaan om tegenwicht tegen dat overheersende Afro-Engels te verwerven. Kreeg enig leeswerk mee voor op het strand.... want na afdaling- weer via de Kompanjiestuinen en nu eens Adderleystraat - bereikte ik het station, kocht een retourkaartje voor gepensioneerden , een beetje "padkos" en wachtte temidden van een Afrikaans sprekende groep dames op de boemel naar Vishoek.Na 3/4 uur bereikte ik Muizenberg aan Valsbaai en toen begon voor de zoveelste keer die schitterende rit pal langs de zee...Het was hoog water en de rollers kwamen tot aan het talud.. Na aankomst op mijn reisdoel vlug naar het brede strand,omkleden en te water...Heerlijk....
Na afloop een half uurtje liggen opdrogen bij een lichte aanlandinge wind en toen weer terug naar de trein .. Weer een uur en 25 haltes later was ik terug in Kaapstad .Het was er warm geworden .. boven de 30... Langer daar vertoeven lokte niet aan..en mijn busaansluiting duurde 45 min. Zodoende de koelte van ondergrondse passages opgezocht en opnieuw gekeken bij de restanten van de uitloop van een door van Riebeeck aangelegd zoetwaterbassin (doel der kolonisatie!!) en de bijbehorende maquette van het fort...
Eenmaal thuis opnieuw geplonst...
In de trein viel mijn oog op een bordje, dat met rode kruisen en een groen v-teken aangaf, dat een mens geacht wordt via de deur uit te stappen... en het treinstel niet via de vensters te verlaten.... Blijkbaar heeft de Creator naast de grotere pigmetering ook meer klim/klautergenen aan zekere rassen toebedeeld... Er is hier haast geen muur of er zit wel een vorm van extra beveiliging op in de gedaante van extra punten. prikkeldraad (hier lemmetjiesdraad genoemd)of electrische bedrading......

• 28 November 2012 - 09:58

Cor :

Hoi Fedde toch wol in bytsje schizofreen oan de iene kant dat prachtige lan en runom tekens fan unfryhiet merkst dat ek ? hoe waarm is de oceaan liket my lekker efkes yn de golven om te springen kinst noch steed net nei pch stroom of slachts dat dit jier oer vermakkest dy dochs wol tut fan cor

• 28 November 2012 - 23:09

Annie:

Ben het met Cor eens wat een contrast zeg ,die prachtige natuur die je beschrijft , en dan toch die andere kant niet vrij te zijn , kan je zonder gevaar op het strand zijn ?
    Moest wel even lachen om dat je een kaartje voor gepensioneerden hebt gekocht , wat hoort dat oud , haha ben er zelf inmiddels ook een ,maar toch .