by die ysterberg - Reisverslag uit Thabazimbi, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu by die ysterberg - Reisverslag uit Thabazimbi, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

by die ysterberg

Door: zelf

10 December 2012 | Zuid-Afrika, Thabazimbi

Gistermorgen allereerst de zondag gevierd in die nederduits gereformeerde kerk van Potchefstroom -oos. Een stereoptyp optreksel uit 1961 , volledig calvinistisch van opzet kerkbanken in rondingen gecenteerd rondom de plaats van het Woord.. Tot mijn verbazing was er zelfs al een kerststal aanwezig .Kon niet zien of het kerstkind er ook al lag.. Verder stond aangegeven dat het de tweede advent was .. maar dat was dan ook het enige.. Vnanzelfsprekend weer kerstliederen , w.o Welkom o stille nag van vrede onder die suiderkruis... Het specifieke lied voor een viering aan deze kant van de aardbol in een langzame 3/4 maat..Na afloop thuis aan de koffie met.. Contact gemaakt met Sytze . die al een paar uur op pad in de buurt van Johannesburg bleek te zijn.. Deze kilometervreter rijdt even 200km extra om" my op te laai"...
Na een kort galgemaal onder de lapa afscheid en binnendoor op pad in noordelijke richting. Onderweg al de eerst donderbuitjes . Bij de doorsteek via de Olifantsnek van de Magaliesbergen trok de wind aan en en ter hoogte van Rustenburg raakten we voor kilometers in een stofstorm... Dit stof is afkomstig van de mijnen in dagbouw . en komt doordat men "vergeet" die omgeving nat de houden .. Het was soms zo duister dat ik van die fraaie bergreeks niets zag..
Verder naar het noorden werd de hemel weer helder .. Van ver waren de Thabazimbi bergen zichtbaar .. Even over de gezwollen Krokodilrivier en dan afdraaien naar Rest en utsjoch.. Weer eens "thuis " en al sinds 41 jaar.. p.s thabazimbi betekent in het tschwana berg van ijzer...

• 10 December 2012 - 08:59

Cor:

Hoi Fedde, tis dy toch slagge in skutrekken er te besetten fijn dan bliuw e wy op e hichte hie juster in leuke dei bin troch 1500 minsken besjoen anneke wie dr ek ik gongtuskentyds efkes nei hus dr wie tasicht genoch hoechde allinne te portieren tis hjir reinig sil in e rin fan de wike wer kalder wurde genietsje noch mar efkes fan de waarmte dere leafs en in tut fan cor

• 10 December 2012 - 15:35

Annie:

Wat heb jij veel onweer al gehad , zoveel hadden wij de hele zomer nog niet , knap weer een beetje op van de griep verveelt ook hoor !
    Lieve groet Annie