een gewone schooldag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu een gewone schooldag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

een gewone schooldag

Door: zelf

23 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Om het maandagochtend-spitsverkeer voor te zijn al om 6.15 in de auto gestapt... De school ligt aan de rand van de Baakensvallei, een rivierdal dat om het oude centrum van P.E. kronkelt en dat tot natuurreservaat is opgegradeerd. Helaas - heb het al eerder vermeld is het niet veilig genoeg om er in mijn eentje door te lopen!!!--
De school telt ongeveer 650 leerlingen is dubbeltalig dwz Afrikaans en Engels en debevolking is voor meer dan 90 procent donker van huidskleur..
De maandagochtend begint met een weekopening in de vorm van een "overdenking' op kinderniveau en het zingen van het volks- en schoollied. Gister was het thema : Daniel ,die niet het koninklijke dieet van Nebukadnezar behoefde te volgen en toch meer dan gezond bleef..
Alle kinderen zitten klasgewijs op de grond en worden ook door het schoolhoofd toegesproken.. Ook werd ik aan de groep voorgesteld als zijnde van "oversee". Dat was later wel plezierig toen ik-- we hadden slecht ontbeten-- in de tuckshop ( het snoepwinkletje van de school) een aantal koekjes kocht, want de andere klanten herkenden me...
aan het einde de morgen mocht achter het bureau in schoolhoofdkamer plaatsnemen, omdat Andre naar een vergadering van collega's moest en mij niet door de 'securiteitscontrole aldaar zou kunnen loodsen.
Heb me bezig gehouden met een studie van de 8 verschillende biomen (plantengemeenschappen) van Zuid Afrika, waarvan de fijnbos-vegetatie van de Westkaap met zijn proteas en dopheidesoorten uniek is in de wereld...
Van eten koken kwam niet veel en dus hebben we -als toonbeeld van een mannenhuishouding -- maar gou-gou kant en klare pizza's gehaald...

• 23 Februari 2016 - 09:04

Cor:

Kinst dy hast net foarstelle in totale stilte wit net of ik dat noflik fine soe no bist wer yn de wirklikhied hoewol it bliuwt facinerend dyn ferslagjes te lesen hjir afwisseljend sinne en buien mar wy ha de winter hast efter us lizzen ha juster al sunder ljocht tot 6 ure lese kint fierder hjir alles goed ek mei de bern fermeitsje dy leafs cor

• 23 Februari 2016 - 18:51

Betty En Jens:

Hallo broer,
    Dat was een leuke ervaring .Even de schoolsfeer op snuiven. Jij kunt al aardig goed Afrikaans en Engels is ook geen probleem. Welke leeftijd hadden de leerlingen en welke vakken geeft Andre?
    Een hartelijke groet van ons beiden.

• 23 Februari 2016 - 21:08

Jannie:

Je binne nooit te oud op te leren Fedde. Mooi jer die belevenissen te lezen.
    Ik ha joed efkes iene haadsted west foar de traditionele huishoudbeurs sa os elk ier.
    Wie gezellig drok mar altijd wer lekker om jouns thuis te zitten op de bank.
    Bietsje nachtvorst jirre de rest fanewieke.

• 23 Februari 2016 - 21:23

Letty:

Hallo Fedde,
    Vandaag kwam er alweer een prachtige kaart van je aan! Met een schitterende postzegel. Stijn heeft een poos zitten turen naar je beschrijving van alle plaatjes op de voorkant. Wat een werkelijk schitterende omgeving!
    speciaal om op een school te mogen kijken... zou wel even met je mee willen gaan!
    liefs, Letty