Gettysburg - Reisverslag uit Chambersburg, Verenigde Staten van frerejacques - WaarBenJij.nu Gettysburg - Reisverslag uit Chambersburg, Verenigde Staten van frerejacques - WaarBenJij.nu

Gettysburg

Door: zelf

Blijf op de hoogte en volg

29 September 2013 | Verenigde Staten, Chambersburg

Even na 12 uur bracht Linda mij voor zien vaneen pichnicktasje gistermiddag bij de apotheek waar Douw moest invallen. Met hem vervolgens 30 mijl oostelijk gereden naar Gettysburg. Hij moest daar in zijn funktie van trainer bij een rugbywedstrijd - rugby is anders dan het amerikaanse football- zijn op historische grond nl. het slagveld van 1 juli 1863 tussen de noordelijken en de zuidelijken. Na enige tijd dat gesleep en geduw te hebben gadegeslagen ben ik op verkenning uit gegaan.
In het hele gebied staan monumenten ter herinnering aan de troepen uit de verschillende staten met toelichtende panelen over de opstelling van destijds.Dit is een pelgrimsoord voor veel amerikanen. Zag dan ook autonummers en toerbussen uit diverse staten . laatse onderdeel vormde voor mij het monument van de eeuwige vlam., wat in 1938 is opgericht. Op de terugweg bij een wijnboer hoog op een heuveltop op Douws advies een glas appelcider gedronken.. eentje van yankee-formaat dus dubbel zo groot als bij ons.
Thuis weer meegeholpen bij de voorbereidingen van de braai voor Douws collega's met aanhang... en dat met eigen " wors" en dikke lappen rundvlees. Buiten op de stoep de braderij onder genot van drankje en hapje .maar de maaltijd lekker gezellig binnen aan tafel...
Om 10 uur zei mijn lijf dat het bedtijd was geworden..

Vandaag is het stralend zoning. Vanmorgen om 8.15 uur al met Douw ter kerke in The First Church of God... Hoe komt een mens na 20 eeuwen Christendom toch op zo'n benaming...
Heb toch moeite dat snelle amerikaans volledig te volgen.. gelukkig waren er projectieschermen. en een groot podium met electronisch orgel en piano en slagwerk enz.. "heerlijk groot en easy"
De familie zit nu te scypen met dochter Corlia in Vietnam.. en ik ga de hond uitlaten..

  • 29 September 2013 - 20:17

    Jannie:

    Buurman nei een rugbywedstried en wij nei de fryske derby, We hebbe uit folle borst ut fryske folkslied song en natuurlijk is sc Heerenveen de trots fan ut Noorden won mei 2 - 1 ek al wie ut billekniepe.

  • 29 September 2013 - 20:45

    Cor:

    leave Fedde ik hie in leuke dei middies nei it theater wert ik anneke trof leuke foarstelling sjoen fan gerard cox en joke bruis gau nei hus lokkich hat t fean woun louwerters ha echt gefoel foar mienskip allgear nederlansske flaggen en boarden mei anti fries ha no krekt lekker iten en gean nei de cantate lusterjen xxxcor

  • 29 September 2013 - 23:35

    Annie:

    Hoi Fedde , Fijn dat je goed aangekomen bent , ik kon niet mailen wat er aan de hand is weet ik niet ,
    dus weer een klusje voor Marco .
    Vanavond vierde mijn broer zijn verjaardag we hebben daar lekker gegeten en het was gezellig !
    Verder gaat het hier zijn gangetje hoor geen nieuws dus , jij vermaakt je maar lekker gun het je van harte . Ik zoek mijn bed maar eens op half twaalf al weer Doeidoei
    Lieve Groet Annie

  • 30 September 2013 - 10:21

    Nel:

    Hoi lieve Fedde,
    Maandagmorgen, snipverkouden thuis, na twee weken vakantie, op jou ingelogd.
    Even lezen hoe het jou gaat over de grote plas heen, maar het klinkt gezellig.
    Geniet er goed van, hopelijk net zulk prachtig zonnig weer als hier.
    Lieve groet ons,
    Tsjerk en Nel

  • 30 September 2013 - 16:41

    Steina Poepjes :

    hoi lieve fedde .

    ik lees jou stukjes jij hebt het daar gezellig en goed ik wens je een fijne tijd daar in het verre amerika.

    groet steina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 117455

Voorgaande reizen:

18 Januari 2018 - 02 Maart 2018

daar gaaaaaaat ie weer....!!!!

10 Januari 2017 - 22 Februari 2017

om die blou van julle hemel....

31 Mei 2016 - 14 Juni 2016

in het spoor van Marco Polo...

15 Januari 2016 - 03 Maart 2016

RUTH 1 :16b

18 Augustus 2014 - 04 September 2014

expeditie. TRIUM FRATERNITATUM

18 Maart 2014 - 17 April 2014

chaperonnade

25 Januari 2014 - 12 Februari 2014

down under II

27 September 2013 - 18 Oktober 2013

over de plas

02 November 2012 - 19 December 2012

hier is ek weer.. vir die zoveelste keer

08 Maart 2012 - 15 Maart 2012

levantreis

02 November 2011 - 18 December 2011

Mijn 16e trip naar my ou suid afrika

Landen bezocht: