de zit zit erop... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu de zit zit erop... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

de zit zit erop...

Door: zelf

Blijf op de hoogte en volg

01 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vanachter het bureau van het schoolhoofd van de Settelaarsskool weer wat indrukken.
Het was een lange zit,maar alle ongemakkelijkheden ten volle waard.
In Nelspruit kwam de bus,afkomstig uit Maputo( Mozambiek) en nogal behoorlijk gevuld met portugees sprekenden drie kwartier te laat. Daarna ging het zonder verdere stop westwaarts. Het was een dubbeldekker en bovenin had ik een mooi uitzicht. Zelfs de vrijbekende route bleef me van die hoogte gezien wel boeien. Ondertussen een gesprek met een groente verhandelende Pakistaan.
In Johannesburg was het eindpunt de busterminal in het treinstation... Druk en vol menesen ,maar ik kon er een zitplek bemachtigen en heb met een onderbreking voor een snelle hamburger rustig 2 uur gewacht tot er ingestapt moest worden voor de dubbeldekker naar P.E. Na enog aandringen kreeg ik als een plek boven voor, zodat ik de hele tocht goed kon volgen. De Vaalrivier in avondschemer over en dan door de eindeloze cultuurlandschappen van de Vrijstaat. Een stop in Bloemfontein zo omstreeks middernacht.. Het zuiderkruis stond pal voor me aan de hemel en dus reden we in de goede richting...
Mijn buurman was een jonge Xhosa en volgens hem heb ik toch wat gedud..
Miste eeen enkel dorp maar voor mij bleef dei schitterende sterrenhemel het belangrijkste van dei tocht in volslagen donker.. geen lichtjes van boerderijen o.i.d. Om 2uur de Oranjerivier oversgestoken bij Aliwal North, de plek waar ik januari 1971 voor het eerst kampeerde in een heuse tent.. Om 3uur ontdekte ik oostelijk de morgenster...
De ochtenschemering begon omstreeks 4.30 uur toen zaten we al volop in de Drakensbergen.. Schitterend .. Even voor 8 uur bereikten we Grahamstad, mijn buurman stapte uit. Ik kreeg iets meer ruimte en tegelijkertijd herinneringen aan het feit dat ik in deze settelaarsstad (1820) in 1971 mijn eerste verse "pynappel" zo van het veld mocht proeven.
Keurig op tijd in P.E. waar Andre met het schoolbusje stond te wachten..

  • 01 Februari 2008 - 15:04

    Steina:

    lieve fedde
    wat weer een reis 22 uren onderweg. wat weer een belevenis.
    maar je hebt weer lekker kunnen genieten van alle mooie dingen om je heen. zondag worden er 4 bevestigt
    van morgen de kerk weer lekker opgefrist
    en we zijn er weer klaar voor.
    fedde het gaat je goed . steina

  • 02 Februari 2008 - 14:51

    Pieter En Jannie:

    Hallo buurman.Wat een reis weer.Maar alles is weer goed gegaan en op tijd weer aangekomen.
    Hier donderdag stormachtige wind gehad maar geen schade gelukkig.Nu zo nu en dan een sneeuwvlokje en maandag weer naar de 8 a 10 graden.De winter is ver weg.Alles gaat verder goed hier.
    Geniet van alles en tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 117750

Voorgaande reizen:

18 Januari 2018 - 02 Maart 2018

daar gaaaaaaat ie weer....!!!!

10 Januari 2017 - 22 Februari 2017

om die blou van julle hemel....

31 Mei 2016 - 14 Juni 2016

in het spoor van Marco Polo...

15 Januari 2016 - 03 Maart 2016

RUTH 1 :16b

18 Augustus 2014 - 04 September 2014

expeditie. TRIUM FRATERNITATUM

18 Maart 2014 - 17 April 2014

chaperonnade

25 Januari 2014 - 12 Februari 2014

down under II

27 September 2013 - 18 Oktober 2013

over de plas

02 November 2012 - 19 December 2012

hier is ek weer.. vir die zoveelste keer

08 Maart 2012 - 15 Maart 2012

levantreis

02 November 2011 - 18 December 2011

Mijn 16e trip naar my ou suid afrika

Landen bezocht: