de zit zit erop... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu de zit zit erop... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

de zit zit erop...

Door: zelf

01 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vanachter het bureau van het schoolhoofd van de Settelaarsskool weer wat indrukken.
Het was een lange zit,maar alle ongemakkelijkheden ten volle waard.
In Nelspruit kwam de bus,afkomstig uit Maputo( Mozambiek) en nogal behoorlijk gevuld met portugees sprekenden drie kwartier te laat. Daarna ging het zonder verdere stop westwaarts. Het was een dubbeldekker en bovenin had ik een mooi uitzicht. Zelfs de vrijbekende route bleef me van die hoogte gezien wel boeien. Ondertussen een gesprek met een groente verhandelende Pakistaan.
In Johannesburg was het eindpunt de busterminal in het treinstation... Druk en vol menesen ,maar ik kon er een zitplek bemachtigen en heb met een onderbreking voor een snelle hamburger rustig 2 uur gewacht tot er ingestapt moest worden voor de dubbeldekker naar P.E. Na enog aandringen kreeg ik als een plek boven voor, zodat ik de hele tocht goed kon volgen. De Vaalrivier in avondschemer over en dan door de eindeloze cultuurlandschappen van de Vrijstaat. Een stop in Bloemfontein zo omstreeks middernacht.. Het zuiderkruis stond pal voor me aan de hemel en dus reden we in de goede richting...
Mijn buurman was een jonge Xhosa en volgens hem heb ik toch wat gedud..
Miste eeen enkel dorp maar voor mij bleef dei schitterende sterrenhemel het belangrijkste van dei tocht in volslagen donker.. geen lichtjes van boerderijen o.i.d. Om 2uur de Oranjerivier oversgestoken bij Aliwal North, de plek waar ik januari 1971 voor het eerst kampeerde in een heuse tent.. Om 3uur ontdekte ik oostelijk de morgenster...
De ochtenschemering begon omstreeks 4.30 uur toen zaten we al volop in de Drakensbergen.. Schitterend .. Even voor 8 uur bereikten we Grahamstad, mijn buurman stapte uit. Ik kreeg iets meer ruimte en tegelijkertijd herinneringen aan het feit dat ik in deze settelaarsstad (1820) in 1971 mijn eerste verse "pynappel" zo van het veld mocht proeven.
Keurig op tijd in P.E. waar Andre met het schoolbusje stond te wachten..

• 01 Februari 2008 - 15:04

Steina:

lieve fedde
    wat weer een reis 22 uren onderweg. wat weer een belevenis.
    maar je hebt weer lekker kunnen genieten van alle mooie dingen om je heen. zondag worden er 4 bevestigt
    van morgen de kerk weer lekker opgefrist
    en we zijn er weer klaar voor.
    fedde het gaat je goed . steina

• 02 Februari 2008 - 14:51

Pieter En Jannie:

Hallo buurman.Wat een reis weer.Maar alles is weer goed gegaan en op tijd weer aangekomen.
    Hier donderdag stormachtige wind gehad maar geen schade gelukkig.Nu zo nu en dan een sneeuwvlokje en maandag weer naar de 8 a 10 graden.De winter is ver weg.Alles gaat verder goed hier.
    Geniet van alles en tot ziens.