victoria regia en welwitschia mirabilis - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu victoria regia en welwitschia mirabilis - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

victoria regia en welwitschia mirabilis

Door: zelf

17 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vanmorgen om 8 uur present in de hortus van Stellenbosch.. Martin was al vooruitgegaan om melding te maken van mijn komst... Mochtnamelijk getuige zijn van de kunstmatige bestuiving van de beroemde Victoria regia.. De waterleliesoort afkomstig uit tropisch Zuidamerika ,die snachts bloeir en zulke grote drijvende op ronde bakblikken lijkende bladeren bezit dat een klein kind erop kan zitten/drijven.. Amsterdam en Leiden bezitten ook exemplaren..Een boeiend gebeuren.. Na afloop in de woestijnkas nogeen zeldzaamheid bewonderd ;De oudste in een botanische tuin voorkomende woestijnbewoner Welwitschia mirabilis.. Deze plant komt in Namibie voor,maar te noordelijk van waar ik geweest was.. en een omweg zou in die tweedaagse trip naar Swakopmund te groot zijn geweest.
dus nu een soort troostprijs..
Nadat ik anderhalf uur plantkundig had rondgewaald in deze bijzondere hof,was het tijd voor cultuur en ben ik langzaam de overbekende Dorpsstraat met zijn vele rietgedekte witte huizen afgelopen.
het werd behoorlijk warm en zocht mijn toevlucht maar bij Marinka, om die vervolgens in te wijden in de fryske genealogie.. haar moeder is nl van Friese afkomst... Dus 'n Grutte Pier-kandidate..
in het begin van de middag bracht Martin-op weg naar zijn vader in het Groote Schuurziekenhuis van Kaapstad me in Bothasig terug.. Na een lekker plons dan nu dit verslag.... Wordt vervolgd..

• 17 Februari 2016 - 19:57

Betty En Jens:

Hallo Fedde,
    Je bent nu weer in een voorstad van Kaapstad. Fijn dat Martin je mee kon nemen.
    Vandaag mooi weer. Het vriest nachts , maar overdag is het mooi weer.
    Vandaag katjes geplukt.
    Alles prima. Hartelijke groet van Betty en Jens

• 17 Februari 2016 - 20:41

Letty:

Hoi Fedde,
    Bedankt voor je mail! Nu kan ik je weer opzoeken op deze site. Ik was hem kwijt. Bedankt voor de felicitaties.
    Die postzegels, hahaha. Ik bedoelde gewoon een kaartje voor Stijn. Dan zit er automatisch een postzegel op. Je hoeft ze niet speciaal te gaan verzamelen hoor.
    Wel heel lief van je.
    Succes in de bus.... Onderweg valt er vast wat te kijken.
    Dikke knuffel