eten met 2 mosselschelpen - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu eten met 2 mosselschelpen - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van frerejacques - WaarBenJij.nu

eten met 2 mosselschelpen

03 April 2014 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Het werd gisteravond te laat om nog verslag te doen..
De bewolkte dag begonnen met een bezoek aan George. Terwijl de grote 4x4 zijn controlebeurt onderging konden Betty en ik de plaats verkennen. Zo bezochten we het plaatselijk theater, neusden in het museum en traden door openstaande deuren de zgn moederkerk van de Ned Geref gemeente binnen.. De stinkhouten preekstoel vond Betty het mooist en natuurlijk werd er contact gezocht met de aanwezige organiste ..
In het begin van de middag een picknick op een rotspunt bij Harrolds Bay.. Hoog boven de ontstuimige branding aan de pie en koffie ...
Later- eenmaal beneden- was er voor west-europeanen voldoende zon om het water in te gaan.. Wel bleven we in de rollers....
En dan die avond.....
Mijn 70 verjaardag wilde ik ook hier vieren en daartoe werd in plaats van thuis een nederlandse maaltijd bereiden voorgesteld uit eten te gaan bij de " Vette Mossel". een soort van strandtent die oorspronkelijk bestemd/gebruikt werd voor/door kleurlingen..
Alles speelde zich af in het zand.. Wij zochten, omdat het weer tegen zat beschutting onder en achter zinken golfplaten.
Een groot vuur vormde het centrum, vanwaaruit de hete kolen naar een goot werden gebracht om ijzeren potten te verwarmen
In die potten werden de verschillende gangen bereid. we startten na het luiden van de tafel/scheepsbel met gekookte mossels, het enige gerecht dat werd opgediend in email kommetjes . tevens werden die mossels dan geacht het tafeldekken te completeren,want van bestek was geen sprake . De kunst van met mossel eten met eigen schelpen eenmaal ingeoefend te hebben. bleek die ook nodig om de heerlijke snoek_hier een zeevissoort- van zijn graat te peuteren..( kan mijn zilver visbestek in het vervolg wel naar de veiling brengen) als bijgerecht fantstische zoetpatat.en vers potbrood....
gang 3 werd een zeevruchtenstoofpot met een overdaad aan garnalen metdaarbij een romig groentenmengsel en gele rijst of als alternatief een stoofpot van struisvogelnek
De volgende gang bestond dorado,uit een zeer subtiel smakende vissoort van haast vlezige structuur die de bijnaam "hoender van die see" recht deed... Hadden - wij moesten zelf glazen en drank meenemen- hierbij een nederburg lyric (wit)... deze viel ook bij de dames erg in de smaak..
Gerecht no 5 vormden stukjes gebraden inktvis..ook heel byzonder...Hierbij paste de witte droge Drostdy ook heel best..
Daarna kwamen de vruchten ten tonele: spanspek=meloen en watermeloen.
tenslotte dan de koffie geschonken vanuit een grote emailketel en in dito geblutste mokken.. en daarbij zgn koeksisters een in stroop gedrenkte in olie gebakken gedraaide stengels. Volgens de kenners een topkwaliteit...
Meer dan verzadigd naar huis gekeerd en verklaring voor het uitblijven van verslag.....???

• 03 April 2014 - 17:41

Carolien:

Bedankt voor de mooie verslagen.
    Samen zoveel moois beleven en te genieten lijkt me prachtig !
    Hier is niet zoveel te beleven.
    De verwarmingsmonteur Breman wil een veiligheidscontrole met betrekking tot water gas en electriciteit uitvoeren.Ik heb al een gezamenlijke afspraak gemaakt.
    Samen nog heel veel moois toegewenst.
    Lieve gr Carolen
    P.s. Het is hier prachtig mooi weer ...20 graden

• 03 April 2014 - 19:05

Jens:

Een bijzondere plek om je verjaardag nog even te vieren! Jullie hadden wel heel bijzonder bestek!!!
    Maar wel passend bij het tafereel. Een hartelijke groet van hier!!!!!!!!!! Alles loopt goed!
    Zie al uit naar het volgende verslag.